


Make a route with the 5 senses through Murla
Murla
The village of Murla is located at the foot of Cavall Verd, the mountain where the last Valencian moriscos gained strength.
Until the 17th century, Murla was known as the capital of the Vall de Pop but has since become a quiet village with narrow, tranquil streets.


Fiestas
Murla’s festival is celebrated in honor of the Divine Aurora and the Most Holy Christ of the Savior during the first week of August.
In January the pilgrimage to the hermitage of San Sebastián is celebrated.
In September the festivities are celebrated in honor of Saint Miquel, patron of the church of Murla.
Gastronomy
Murla we can the unique bakery known as ‘el horno de Murla’ where the bread continues to be kneaded by hand, as are the ‘cocas’, which are typical from the Marina region. Whether they are made with pisto, peas or sobrasada, they are still made in the authentic and traditional way.
They really are a luxury to be enjoyed.
Entorno Natural
Para quienes prefieran descubrir el término pedaleando, hay dos rutas BTT: la de Campos de Murla, que discurre por caminos agrícolas, y la Vuelta al Cavall Verd.
Murla
La población de Murla se ubica a los pies del Cavall Verd, la montaña donde se hicieron fuertes los últimos moriscos valencianos. Hasta el siglo XVII, la localidad ejerció como capital de la Vall de Pop y hoy es un pueblo tranquilo, de calles estrechas y llenas de calma.
Dos veces al año la localidad se engalana y muestra su cara más alegre y vital: en agosto, con las fiestas patronales de la Divina Aurora y el Santísimo Cristo del Salvador, y en enero, cuando se celebra San Sebastián.
Patrimonio Histórico
A los pies del torreón del templo se encuentra el antiguo lavadero, que aún se utiliza. También merecen una visita la ermita de la Sangre, que sirvió como hospital medieval, y la de San Sebasatián, la más antigua de la Comunidad Valenciana, del siglo XIV.
Cada año por septiembre se celebra la Feria Gastronómica y Artesanal de San Miguel, una oportunidad inmejorable para disfrutar de la cocina tradicional y probar, entre otros platos, la típica borreta de melva.
